Keri Waza – schop en trap technieken

Binnen het Wado karate is de belangrijkheid van de trap of schop technieken duidelijk wat minder dan de andere technieken dat zijn.De reden hiervoor is dat wanneer je een trap of een schop uitvoert je vanzelfsprekend altijd met één been los van de grond bent, met andere woorden tijdens de uitvoer van een trap geef je een deel van jouw eigen sterkte weg omdat er veel dingen praktisch tegelijk met je lichaam gebeuren.

Zaken zoals het staan op een been, het goed in balans houden van je lichaam, het moment van impact wanneer je een tegenstander raakt, maar ook het weer terugbrengen van je been in de juiste stand en balans. En natuurlijk niet te vergeten de mogelijkheid dat een tegenstander een succes volle verdediging kan uitvoeren op jouw aanval.

Bovenstaande is rede genoeg om eens kritisch naar de techniek van het trappen te kijken​.Wanneer we trappen gaan oefenen zijn er een aantal zaken waar we onmiddellijk rekening mee moeten houden. Om tot een goede en succesvolle trap of schop te komen is het belang van een goede lichaamsstructuur essentieel en dus het eerste waar je voor zal moeten zorgen. Met andere woorden je moet ervoor zorgen dat je goed gegrond bent en exact in balans staat.

Het Wado karate gaat wat anders om met zijn schoppen en trappen ten opzichte van de andere karatestijlen. De rede hiervoor is dat we zolang mogelijk proberen te verbergen welke trap of schop we gaan uitvoeren.Dit klinkt misschien wat raar, maar vooral binnen de Martiale art is het zogenaamde lezen van het lichaam van de tegenstander een belangrijk onderdeel van de training. Hierdoor ga je steeds meer leren om te zien wat de tegenstander van plan is.

Omdat we de meeste trappen of schoppen vanuit de gevechtstand oefenen ga ik in dit voorbeeld hier ook vanuit.Zoals gezegd zijn een aantal zaken direct van belang en we beginnen met het optrekken van het been, hier dient zich het eerste probleem al aan namelijk we moeten reeds direct zorgen voor een goede balans. In de praktijk zie je bijna altijd dat wanneer er een trap of schop wordt uitgevoerd dat het zogenaamde standbeen bijna altijd gestrekt gaat worden.Vanuit de Wado gedachten is dat niet de slimste manier om een trap of schop techniek uit te voeren.De reden hiervan is vrij simpel namelijk, je staat op het moment van impact op één been, met andere woorden je schopt jezelf uit balans.Het is dus belangrijk om het standbeen licht gebogen te houden tijdens de gehele trap of schop actie.

Ook de intentie waarmee we een trap of schop uitvoeren verschilt ook wel met de andere karatestijlen.Zo proberen we nooit naar de tegenstander te reiken met ons lichaam, dat zorgt voor onbalans en verlies van de lichaamsstructuur. Een trap of schop wordt dus altijd en alleen binnen ons eigen lichaamsbereik uitgevoerd. Waarbij de eerdergenoemde intentie niet is om tegen de tegenstander aan te schoppen maar als het ware in de tegenstander de techniek te laten exploderen.Het doel is om de Seichusen de middenlijn van de tegenstander te raken en hem daardoor uit zijn structuur c.q. balans te krijgen. Waardoor je enkele seconden hebt wanneer de tegenstander bezig is om te herstellen.Zo zijn hoge trappen als Mawashigeri-Jodan eigenlijk note done, veel te gevaarlijk voor diegene die ze uitdeelt en ze beantwoorden niet of nauwelijks aan het te verwachte doel en de kans dat je hier een lucy schot maakt is uitermate klein.

Ga direct naar de oefen methode